Tuesday, February 21, 2012

BELAJAR MASAK DENGAN CARA YG RINGAN

cuti hari ni dilengkapi dengan tido..
jyeahhh..bermalas malasan adalah hobi.. keh2..
naty hobi akan bertukar kepada tabiat..
tabiat pulak bertuka menjadi rutin harian...

kesimpulan : malas adalah rutin harian aku..

pandai pulak aku buat kesimpulan dr ayat di atas.. Kalo tyme skolah.. waktu biologi keh..  bukn nye senang na wat pemerhatian wooooo.. jenuh pikir.. xpandai bio.. kredit pom dah kire satu kegembiraan yg membanggakan..


oke bagun pagi arynim.. kawan aku dtg umah... lepas dye balik, aku tido balik...sampai kul 12... warhhh. mak aku da mcm singa dah!! oke bangun.. buat senaman ringt ckit2.. hek3..

dengan muke x mandy.. cuma bersandarkan basuh muka dan gosok gigi.. ..  pegi dapur.. dok sebok2 tgok mak aku masak..

ma aku na buat ikan masak merah/masak asam.. ohh sedappp!!!

aku : xpe ma, biar kite yg buat...
ma : rajin la sangt.. huh
aku : xpe la, skali skala kot...

ikan masak asam paling simple deyhhhh!!

BAHAN2

1.. bawang kecil 4 biji + bwang putih 2 ulas + cili padi (4-5 btg ) ( aku suke tumbuk... so aku tumbuk sume bende alah nih.. kalo na mesin pom boley jugk..

2. sos tomato, cili kisar, garam, gula, ajinomoto.. keh2

3. sos lada hitam.. ( suke aty aku je na letak kan.. )

4 ikan yg telah digoreng ( mak aku yg tlg goreng )

CARA2
panaskan minyk.. mnyk pandai2 la na letak bnyk mane...masukkan bahan2 yg telh ditumbuk.. tumis sampai naek bau.. pas2.. masukkan cili kisar... biarkan seketika, sambil kacau.. ( betol x ayt aku neh ).. pas2, masukkan sos tomato lam 2 sudu besar.. garam, gula, dan ajinomoto.. masukkan sos lada itam skali...
psssst.. kalo korng x reti na rase, cept2 cari mak korang untuk rase.. haha.. mcm aku la.. :P..
last skali masukkan ikan goreng.. biaR seketika.. kemudian ley angkt.. hehe

( kalo na berkuah, tmbahkan air cikit )

hah! da cyup...

best! cuma.. masin cikit. hahahaha..




No comments:

Post a Comment